woensdag 20 augustus 2014

Garderobe planning: Waaruit bestaat een basis garderobe?

Waaruit bestaat een basis garderobe? Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend maar een aantal richtlijnen zijn er op internet wel te vinden. Veel plannen beginnen met het standaard jurkje (Little Black Dress) maar dat is aan mij niet besteed: zwart is mijn kleur niet en jurkjes draag ik gewoon niet zoveel! Persoonlijke stijl en de lifestyle die je hebt zijn het uitgangspunt voor een garderobe.



Basis garderobe

Hieronder een lijst van basiskledingstukken.
1 van mijn minimaal 4 buitenlagen
  • buitenkleding zoals jas, regenjas, cape, poncho
  • jasjes zoals colberts
  • casual jasjes zoals vestjes, hoodies
  • bolero's, sjaals
  • mouwloze varianten zoals vesten
  • laagjes kleding zoals sweaters, tunieken, blouzen, overhemden, shirts
  • shirts met korte mouwen
  • mouwloze tops en hemdjes
  • broeken
  • jeans
  • capri's, shorts, leggings, dikke panties, jumpsuits
  • rokken
  • jersey jurken
  • jurken
  • Beschermende kleding zoals schorten, overalls of speciale uitrusting voor hobby's, sport of werk

Hoe werk je met deze lijst?

  • Pas de lijst aan aan jouw speciale wensen of bijzonderheden (als je die hebt)
  • Streep alle kledingstukken af die je zelden of nooit draagt
  • Schrijf in de linkermarge een van de volgende nummers:
    • 4 als je ze dagelijks draagt
    • 2 als je ze eens er week draagt
    • 1 voor alles wat je minder vaak draagt maar als het wel een essentieel onderdeel van je garderobe is. Anders gewoon wegstrepen.
  • De 4,2 en 1 vertellen je hoeveel je van deze kledingstukken minimaal nodig hebt.

Uitwerking voor mijn garderobe

4   buitenkleding zoals jas, regenjas, cape, poncho
Nog 1 van mijn minimaal 4 buitenlagen
2   jasjes zoals colberts
2   casual jasjes zoals vestjes, hoodies
1   bolero's, sjaals
1   mouwloze varianten zoals vesten
4   laagjes kleding zoals sweaters, tunieken, blouzen, overhemden, shirts
2   shirts met korte mouwen
1   mouwloze tops en hemdjes
4   broeken
2   jeans
2   capri's, shorts, leggings, dikke panties, jumpsuits
1   rokken
1   jersey jurken
2   jurken
2   Beschermende kleding zoals schorten, overalls of speciale uitrusting voor hobby's, sport of werk

Minimaal 30 kledingstukken in mijn basisgarderobe! In bovenstaande lijst is al meegenomen dat ik minder spijkerbroeken en fleece vesten wil gaan dragen maar ik ben nu eenmaal wel een broeken meisje... Laten we bescheiden beginnen met 1 rok, 1 jersey jurk en 2 gewonen jurken. Is voor mij doen al heel veel. 

De speciale uitrusting voor hobby en sport bestaat uit kleding die ik alleen draag op de hondenschool (daar is mijn fleecevest weer!) en voor het hardlopen/de sportschool. Voornamelijk kleding die je bij een buitensportzaak koopt of bij een sportzaak, niet iets wat je in het dagelijks leven aanhoudt. Mijn trainingsbroek is inderdaad alleen voor (hardloop en agility) training, niet om thuis de hele dag in te lopen....

In het volgende blog ga ik een begin maken met de uitwerking van wat voor soort kleding ik dan wil. Kleurtype staat vast, kledingstijl staat vast (engelse outdoor stijl) en nu ook het minimaal aantal kledingstukken. Volgende stap wordt bepalen wat voor soort/kleur kledingstukken het worden. Belangrijk uitgangspunt is wat ik al heb aan kleding en wil houden (!!!) en wat ik bij ga maken. Het wordt al echt een garderobe plan!

(Voor het opstellen van de lijst van kledingstukken heb ik gebruik gemaakt van de informatie die te vinden is op Sewingplums).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten