dinsdag 9 april 2013

Truitje zonder coupenaden svp!

Soms wil je een t-shirt of truitje zonder coupenaden: omdat de stof er niet echt geschikt voor is of omdat het model gewoon geen coupenaden heeft. Er zijn dan verschillende mogelijkheden maar op de een of andere manier werken die allemaal in verschillende omstandigheden.

1. Ruimte inwerken
Dit kan super met tricot of stretch stoffen. Je tekent de coupenaad wel in het patroon maar verwerkt de ruimte bij het in elkaar naaien van het kledingstuk. Het is handig om een gedeelte van de coupenaad naar de schouder te verleggen zodat het allemaal niet te groot wordt als je een wat grotere voorgevel hebt. Maar aangezien ik geen tricotstof ter beschikking had voor dit truitje, is dit geen oplossing.

2. Coupe verwerken in een princesselijn
Had gekund, ziet er ook goed uit maar paste niet bij het model dat ik in mijn hoofd had.

3. Coupe verleggen naar schouder en dan laten rimpelen
Had gekund ware het niet dat ik in mijn hoofd een plaatje had van een glad en simpel truitje, dus zonder rimpels, plooien, watervalhals of wat dan ook. Dus ook hier, niet de juiste oplossing.

3. Kimonomodel gebruiken
Voor deze oplossing heb ik uiteindelijk gekozen in combinatie met laag ingezette mouwen. Was helemaal nieuw voor me, want in mijn hoofd heeft een kimono altijd aangetekende mouwen. Maar dat hoeft dus niet. De kimono heeft 8 cm overwijdte om te voorkomen dat het een zgn. tentmodel wordt want dat kan nogal makkelijk bij dit soort modellen.



Kijk, geen coupenaden!



De stof is een grofgeweven katoen en vrij zwaar voor een zomers truitje. Ik draag hem op dit moment met een vrolijk gekleurd shirtje met lange mouwen eronder en dat staat prima. Voor de zomer en warme temperaturen is dit truitje wat aan de zware kant. Al met al zeer tevreden over het resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten