maandag 19 januari 2015

Examen kriebels

Examen... volgens het woordenboek een onderzoek naar kennis of bekwaamheid. Daar heb ik er binnenkort een van in de agenda staan, namelijk begin februari. En daar kan wat stress bij komen, oftewel spanning volgens datzelfde woordenboek. Dat uit zich bij mij in het spontaan vergeten van de examenstof. Niet zo heel handig....

Coupeuse examen

Een coupeuse examen is dus een onderzoek naar kennis of bekwaamheid in coupeuse vaardigheden. Er kunnen echter zoveel vaardigheden gevraagd worden dat ik besloten heb mijn examen in twee stukken te hakken: in februari maakvaardigheden op 1/2 schaal en in juni patroontekenen en het vervaardigen van een couture colbert. Geeft iets meer rust in mijn hoofd (dacht ik....)

Dus zit ik nu elke avond aan de studie om mezelf te bekwamen in het tekenen van reverkragen, sjaalkragen, overhemdkragen, tweedelige mouwen, raglanmouwen, rokken, kimono's en nog veel meer. En ondanks het feit dat het "maar" 55 pagina's zijn in mijn lesboek, staat er toch een bult informatie in die 55 pagina's..... Ik ben nog wel wat avondjes zoet voordat dat goed in mijn hoofdje zit.

Praktisch werk op 1/2 schaal

Naast het kunnen tekenen van een patroon op halve schaal, moet je het ook kunnen maken. En geloof me, mouwsplitten en bloksplitten zijn geen pretje op halve schaal. Wat een gepriegel! Maar hoe gaat dit dan in zijn werk?

Als eerste krijg je op examen een zgn modeplaatje. Vaak komt dit uit bijvoorbeeld de Marfy en je wordt dan geacht om in 6,5 uur dit plaatje na te maken op 1/2 schaal. Als eerste ga je analyseren wat er allemaal aan de hand is in het plaatje. In dit geval raglanmouwen met aangelegde schouder pas, coupenaden en een engelse lijn in het lijfje en aan de achterkant een band gestikt op hoogte van de taille. Denk na over overwijdte, halslijnen etc en dan ben je klaar om te gaan tekenen.

Coupeuse examen 2003
Na het tekenen van het basispatroon, ga je de details invullen en kom je met wat knip- en plakwerk tot het definitieve patroon. Ik kies er voor om mijn patroon delen dan extra over te trekken zodat het origineel redelijk bewaard kan blijven maar dat is mijn keuze. Na het knippen van de losse patronen kunnen deze op stof worden gelegd en kan je de patronen gaan uitknippen.

Klaar voor het maken

Een regelmatige lezer van dit blog herkent meteen de stof: dit zijn restjes van de poppenkleertjes die ik in 2014 voor mijn nichtje heb gemaakt. Dat is het voordeel van een coupeuse opleiding: restjes stof gaan vrijwel altijd op aan andere werkjes! Het maakgedeelte van het examen mag van mijzelf maximaal 1,5 uur duren zodat ik nog 5 uur over heb voor het daadwerkelijk maken van het werk. Vijf uur geconcentreerd doorwerken en dan zit het er als volgt uit:

Voorkant examenwerk 2003

Achterkant examenwerk 2003
Ik hoop dat mijn examen in februari net zo lekker loopt als het maken van dit oefenwerkje. Als dat het geval is, ben ik zeker geslaagd! Alles bij dit jasje lukte in een keer zonder al te veel problemen. Het verwerken van de mouwen in de raglanvolgorde (eerst mouwen sluiten, dan body sluiten en dan pas mouw op body naaien) is een precies, maar niet al te moeilijk werkje.

En verder ....

Denk ik op dit moment veel na over hoe het verder gaat na mijn coupeuse examen en ... na lang denken komen er een aantal dingen bij elkaar. Zo mooi om te zien. Zo leverde het publiceren van bovenstaand jasje op Facebook me meteen twee offerte aanvragen op voor het maken van een aantal kledingstukken. WOW!

Blijkbaar ben ik er aan toe en gaan dingen in een stroomversnelling.... Nu nog leren om dit te laten gebeuren en er van te genieten! Niet te veel piekeren en er vol voor gaan! De eerste stappen tot iets heel moois worden gezet en het resultaat daarvan zien jullie vanzelf op dit blog verschijnen1

En niet de vergeten: voor zondag staat een bezoek aan het Gemeentemuseum in Den Haag gepland. Ik ga samen met een vriendin de tentoonstelling Romantische Mode bezoeken. Dus daar kun je binnenkort ook een verslag van verwachten!

Tot later!

2 opmerkingen:

  1. Zooooo herkenbaar, ben hier ook druk aan het tekenen op 1/4 schaal voor coupeuse examen Cuppens Geurs in juni.... Wat een knip en plak werk... Moet nog aan de Marfy beginnen hihihi... O ja, nog twee colberts en een mantel op eigen maten af te maken... En.... Lijstje is nog lang hihihi

    BeantwoordenVerwijderen