maandag 1 juni 2015

T-shirt experiment als basis voor jasje



Het is even stil geweest op dit blog. Niet dat er weinig is gemaakt, in tegendeel, maar ik heb gewoon weinig tijd gehad om er over te bloggen. Nu de rust in mijn hoofd en omgeving is teruggekeerd, is er ook weer tijd om te bloggen!

Recentelijk heb ik de patronen van StyleArc ontdekt. Ik ben erg gecharmeerd van deze Australische patronen qua uitstraling en stijl. Minder vind ik het dat ze helemaal uit Australia moeten komen en daardoor behoorlijk aan de prijs zijn. En nog maar niet over de levertijd nadenken....

Maar dat is eigenlijk helemaal geen probleem, ik kan toch patronen op maat tekenen! De Harper jas en het Lilliane vest zijn op dit moment mijn projecten maar er staat nog veel meer leuks op de website.

Harper jas


Easy, throw on waterfall jacket + hook & eye + ponte fabric
Harper jas
Voor dit patroon heb ik een basis nodig voor tricot maar zonder coupenaden. De methode die ik gebruik voor patroontekenen kent of een kimono grondvorm (vrij vormeloos maar wel zonder coupenaden) of een stretch basis met coupenaden. Niet wat ik wil dus.... Gelukkig kent mijn docent de methode van Bella Hendriks vrij goed en die bevat een opzet voor een elastisch hemd dat kan worden uitgebouwd naar een t-shirt. Dat t-shirt is dan de basis voor de Harper jas van hierboven.

Van de week dus zowel het elastisch hemd als het t-shirt gemaakt volgens de Bella Hendriks methode. Ik ben heel enthousiast over het resultaat, het t-shirt is bijzonder goed draagbaar!

T-shirt. Zeer goed gelukt!

Het basis patroon voor het t-shirt ga ik ruimer opzetten en dan ombouwen naar de Harper jas. Nu alleen nog stof uitzoeken maar dat wordt waarschijnlijk een mooie Ponte di Roma kwaliteit tricot.


Lilliane vest

Het Lilliane vest is een ander verhaal. Deze jas heeft zgn. verlegde zijnaden en dat vergt wat meer tekenwerk dan een normale opzet. Ik houd zelf niet zo van afhangende schouders dus bij mijn vest maak ik gebruik van mijn normale basispatroon met "normale" schouders. Hierdoor kan ik de coupe ook meteen in de prinsessenlijn verwerken en is dat ook meteen opgelost. De kraag is een leuke afwisseling: de aangeknipte boord met plooi. Voor vandaag staat het tekenen van het patroon op de agenda, morgen knippen en dan hopelijk voor het weekend klaar. 

This knit jacket has a fabulous new engineered sleeve
Lilliane vest

Het vest gaat gemaakt worden van een mooie dikke, grijze tricot in combinatie met een antraciet grijze dunnen tricot voor het contrast.

Stof voor het Lilliane vest, gekocht bij Harrie Bosch te Eindhoven

Dus ... een productief weekje voor de boeg! En als deze projecten klaar zijn, dan snuffelen we weer verder naar andere leuke projecten!

Tot later!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten