dinsdag 25 juni 2013

Examen Costumiere Danckaerts

Gisteren was de dag, examen Costumiere van modevakvereniging Danckaerts. In de middag stond het praktisch werk op de agenda: in 5 uur tijd een patroon tekenen, uitwerken en maken. Ik dacht dat ik er vrij relaxed onder was maar was volgens mijn dierbare omgeving afgelopen weekend blijkbaar toch wel wat gespannen (sorry jongens, examenstress.....)

Bij het doornemen van de stof leek het wel alsof er niets in mijn hoofd bleef hangen. Hoe zet je een kimono grondvorm op? Net bestudeerd, maar nu al weer vergeten....  Tekeningen gemaakt, belangrijke maten tov een normale grondvorm genoteerd en op elk vrij moment van de dag bekijken en herhalen. En het heeft geholpen.

Onderstaande foto laat zien wat het praktisch werk was voor de middag. Let niet op de krabbels erbij, dat zijn mijn aantekeningen voor het opzetten van het patroon. Bovenwijdte +8 cm omdat er mouwen in komen en het ook wel handig is om je armen boven je hoofd te kunnen houden. Taillewijdte + 4 cm zodat het niet te strak zit etc. De blouse is niet al te lang en heeft punten in het voorpand. Hmmm, even nadenken over de plaats van de princesselijn (niet over de borst maar er langs) zodat de punten mooi uitkomen en hoe gaan we het afwerken? In dit geval met een beleg op maat, dwz een beleg dat de lijnen van de punten goed volgt. Geen zomen dus....



Het stofje was een leuk katoentje met allerlei lucht ballonen erop geprint. Leuk stofje maar ik kwam er al snel achter dat de print er niet recht van draad op geprint was. (Kijk maar naar de print langs de gescheurde rand, recht van draad, echt niet...) Hmm, ook hier even goed nadenken. Weet je wat, ik maak de print wel recht van draad, zo heel scheef loopt het niet bij een patroon dat op halve schaal wordt getekend en gemaakt. Dus patroontjes op de stof, en knippen maar!



Stof uitgeknipt en we zijn 1,5 uur verder in de tijd. Nog 3,5 uur om het bloesje in elkaar te zetten. Dat moet haalbaar zijn. Op mijn gemak speld ik eerst alles in elkaar wat ik kan gaan stikken, pak mijn naaimachine uit en zoef, daar gaan we! Tussendoor kijk ik op de klok en waarempel ik loop voor op mijn eigen schema! Heeft al dat naaien van de afgelopen tijd er blijkbaar voor gezorgd dat mijn tempo hoger ligt. Om 16.00 uur kijk ik opnieuw en zie dat ik 1,5 uur de tijd heb om de mouwen er in te zetten en alles goed te persen. De rest is al gedaan: lijfje is klaar en afgewerkt met een beleg. Heerlijk, nog een zee van tijd over, dat is goed voor je zenuwen!

Om 16.45 uur is alles klaar. Om mij heen zie ik mensen hard aan het werk en soms zelfs nog werkjes zonder mouwen of beleg voorbij komen. Ik besluit de puntjes op de i te zetten en het beleg ook nog aan de blouse vast te flanellen (zodanig vastzetten dat je het aan de binnen- en buitenkant niet ziet). Advies van mijn juf was om dat alleen te doen als je tijd over had, nu dat had ik dus in overvloed!

Ik ruim daarna op mijn gemak mijn naaispullen en naaimachine op, en verlaat uiteindelijk om 17.15 uur de examenlokatie. Het lange wachten kan beginnen....  Geen plaatje van het eindresultaat, want dat mocht niet. Het bloesje wordt beoordeeld en vernietigd. Best jammer, want ik heb er een goed gevoel bij!

Nu is wachten niet mijn sterkste kant. Vorig examen werd ik tussen 20.00 en 21.00 uur ge-SMS-t met de uitslag. Nu was er nog niets op dat tijdstip. Telefoon ligt onder handbereik. Mede cursisten informeren of ik al wat weet. Uiteindelijk om 22.30 uur wordt ik gebeld door mijn docente. Hartverzakking, want bellen betekent meestal gezakt en dat kon ik me niet echt goed voorstellen. Alles liep zo gesmeerd. Nee hoor, geslaagd met een 7,5 voor praktisch werk. Helemaal blij bedank ik haar voor het belletje en de begeleiding. As donderdag krijg ik mijn diploma en cijferlijst in handen (op naailes).

Doodmoe (want wat wordt je moe van zo'n examen) duik ik blij en tevreden mijn bed in. Op naar het volgende (deel)examen voor Coupeuse. Maar dat duurt gelukkig nog tot februari 2014!

3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je diploma. Leuk verslag heb je ervan geschreven.

    Sancho groet, Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. van harte gefeliciteerd,en inderdaad wat een stress he??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een hoop stress voor iets dat je leuk vindt! Op naar het volgende examen!

      Verwijderen