woensdag 3 juli 2013

Idee uitgevoerd!

Soms heb je iets in je hoofd zitten wat er maar niet uit wil komen. Dit was de afgelopen weken bij mij het geval. Als je drie honden bezit en regelmatig lange wandelingen maakt, dan wil je graag een buitensport jas/vest waar je wat aan hebt. Een fleece voldoet niet echt, want niet winddicht. Maar wat dan wel?

Speurend op Internet kom ik bij de firma ExtremTextil in Duitsland uit. Een waar walhalla voor de buiten(sport)liefhebber die graag zijn eigen kleding maakt! Veel fleece maar ook stoffen als Goretex voor jassen en alle mogelijke accessoires die je daarbij kunt bedenken. Patronen kun je er ook aanschaffen, maar dat hoeft in mijn geval niet, die teken ik zelf!

Mijn oog valt op softshell stoffen en meteen schiet het idee weer in mijn hoofd: een winddichte wandeljas voor op vakantie! Hmm, maar hoe moet die er dan uit zien? Na wat geschets en gekleur kom ik op het volgende resultaat:

Hoeveelheid stof berekend, besteld en dan maar wachten. Levertijd is wat langer dan ik in NL gewend ben maar de kosten vallen me alleszins mee: € 8,75 en dat voor een pakje dat uit Duitsland moet komen. En natuurlijk ben ik niet thuis als ze voor het eerst langskomen om het pakje af te leveren....

Om een lang verhaal, wat korter te maken. Patroon getekend, op stof gelegd, geknipt en hop achter de naaimachine (of ervoor, het is maar hoe je dat bekijkt). We zijn nu een weekje verder en de jas is af! Hieronder wat foto's van het eindresultaat, ze zijn niet super van kwaliteit want de Iphone besloot dat er geflitst moest worden, waardoor het blauw is gaan glimmen ....

Softshell jas

Detail van de zak: steekzak in prinsessenlijn

Detail: raglanmouw

Detail: kraag

Als ik deze jas nog een keer maak (en die kans is aanwezig) dan zal ik wel wat kleine dingetjes veranderen. Vooral de vlakverdeling blauw/zwart is niet helemaal zoals op het plaatje. Te voorzichtig geweest met de zwarte stof. Volgende keer worden de zwarte vlakken groter, zowel op het jasje zelf als op de mouwen. Maar al met al ben ik erg tevreden over de jas zoals die nu is. Ik ga hem op vakantie (en als het weer zo blijft als vandaag) vaak en met plezier dragen!


3 opmerkingen:

  1. Leuk he als je het hele proces in eigen hand hebt!! Ziet er goed uit! (Tip; misschien is het ook aardig als je het zwarte zijvoorpand/zijachterpand vanuit het pand precies aan laat sluiten op de zwarte delen van de mouw... )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel of niet aansluiten op voorpand/zijachterpand is wat mij betreft een persoonlijke keuze. Hangt een beetje af van wat je wil... In dit "ontwerp" heb ik er voor gekozen om ze niet aan te laten sluiten, paste beter bij het plaatje dat in mijn hoofd zat....

      Verwijderen
  2. Erg mooi geworden, jij kunt nu lekker aan de wandel.

    BeantwoordenVerwijderen